torsdag den 26. juni 2008

On the road again...

Ja saa er vi soereme naaet hele vejen til Mexicos land...Alt er tip top velfungerende her og samtidig meget amerikaniseret er vores indtryk indtil nu!
Siden sidst, har vi besoegt Malte i Guatemala City. Det var skoent med et par dages luksus, med fjernsyn, internet, toejvask, godt selskab og ikke mindst dyner i sengen!! Der er ingen tvivl om, at Guatemala City er en virkelig farlig by! Malte bor i et paent omraade, med vagter foran omraadet og stor port foran huset. Naar man skal ud i byen foregaar det inde i bilen og direkte til restaurant, supermarked eller hvad man nu skal lave. Derfor var det godt at Maltes hus var stort og godt, da vi tilbragte det meste tid der, med at stene, hygge, grille osv.
Fra City, tog vi en natbus mod Tikal. Vi ankom til Flores kl.4 om morgenen i baelderravende moerke og hvor alt var lukket. Derfor blev det lige til et par timer paa gaden foer den foerste cafe aabnede. Vi havde en dejlig solskinsdag med kanosejlads osv i den turistede, men stadig hyggelige by. Naeste morgen kl.3.30 tog vi bus mod Tikal for at se det uden turister og med solopgang. Solopgangen blev bag skyerne, men dyrene kunne vi dog stadig hoere vaagne op. Fuldstaendig fantastisk at sidde hoejt over junglen i moerket paa et gammelt mayatempel og se dagslyset komme sammen med lyden af broeleaber, tucaner osv., der vaagner.
Vi blev derude det meste af dagen og fik besteget en hel del hoeje templer. Det er virkelig et fantastisk sted. Taenk engang hvad de har kunnet de indianere...og saa midt inde i junglen. der er stadig en masse u-udgravede templer derude, der bare ligner meget hoeje og spidse bakker fyldt med traer osv. Saa var det at det kunne vaere fedt alligevel at have forfulgt barndomsdroemmen om at vaere arkaeolog hva!? (ja det var den droem Signe havde indtil hun begyndte at have historie med en meget toer laerer i folkeskolen. Saa var det ikke saa spaendende alligevel). Taenk engang at vaere de foerste der opdagede Tikal midt i junglen... Ja det var virkelig et smukt sted og en oplevelse, vi ville unde alle at faa en gang i deres liv...
Fra Tikal begyndte vi den lange rejse mod Isla Mujeres, som er sidste stop paa denne rejse (- ja det er sgu rigtigt...vi skal snart hjem!!). 16 timer undervejs i bus til Tullum, hvor vi gjorde holdt og blev indlogeret kl.23 paa hostel, meget traette i balderne!!
Vi fik lige speed-dated med Belize og deres meget konservative graensevagter...Der er simpelthen saa meget "for syns skyld tjeck" ved graenserne her. Alle taskerne af bussens tag, derefter lange koeer over flere omgange for at naa frem til en dame der ikke tjekker noget som helst og saa ud og binde taskerne fast paa bussens tag i oesende regnvejr, saa alt inde i dem bliver gennembloedt...Bussen fik ikke lov at koere ind under halvtaget ved graensen og buschauffoeren var rasende! Det samme ved graensen til Mexico...alle taskerne af og derefter gennem et tjeckpoint med to lamper og en knap. Hvis den roede lampe lyser efter du har trykket paa knappen skal tasken tjekkes. Hvis den groenne lyser, kan du gaa igennem! Maskinen var gaaet i stykker da vi ankom, saa vi kunne bare gaa lige igennem med de tunge tasker og buschauffoeren kuinne kravle op paa bussens tag i regnvejret og binde dem fast igen igen...
Ja det blev ikke til meget Belize desvaerre, men alligevel et billede af et land med engelsk som modersmaal og mange sorte mennesker i modsaetning til de andre lande her.
Naeste dag efter ankomsten til Tullum, noed vi de fantastisk smukke strand, med det smukkeste tyrkise vand og kridhvidt sand. Desvaerre var der andre end os, der havde opdaget at det var en god strand, ogsaa dem med rullekufferter og golfbiler!! Saa der var godt fyldt op. Vi saa Mayaruinerne der, meget anderledes end Tikal. Dejlig placering hoejt paa klipper med udsigt til fjender og venner paa havet, men ikke de store templer som i Tikal. Tilgengaeld en masse ulydige turister, der ikke vaernede om stedet og ruinerne, der fik Magnus helt op i det roede felt!
Derefter bus mod Cancun og baad til Isla Mujeres, hvor vi netop nu sidder og skriver dette indlaeg. det har desvaerre regnet lige siden vi ankom. Hele dagen idag...oev oev. Vi forbliver positive og satser paa lidt sol imorgen. Dette skulle jo vaere vores sidste 4 meget afslappede dage med snorkeling, dykning og solbadning...OG SAA REGNER DET...det er vaek imorgen, siger vi og krydser fingre-xxx.
Slut for nu. Maaske det sidste indlaeg fra denne tur. Men lad os nu se, hvis det fortsaetter med at regne, saa bliver der nok fordrevet lidt mere tid her paa nettet...
Billederne maa vente, da computeren ikke vil acceptere kameraet.
Vi haaber at i alle stadig har det godt og GLAEDER os til at se jer igen. LIGE OM LIDT!!!